Tuesday, March 10, 2009

LOVE is CINTA


"Cinta yag lazimnya ditujukan kepada pemuas nafsu semata, sebenarnya ialah cinta yang diilhamkan kepada haiwan"
(Al-Farabi)

Lampu kuning anda berhenti. Itulah tindakan yang betul berpandukan teori yang telah dipelajari di dalam kelas memandu. Tetapi kereta dibelakang membunyikan hon dengan kuat. Hon sekali. Sekali lagi. Berkali-kali. Kita rasa seperti bersalah. Lampu kuning bersedia untuk berhenti atau perlu terus laju, lebih laju sebelum munculnya lampu merah? Serba salah dibuatnya. Kita betul dari segi teori, tetapi praktikalnya semacam salah pula. Persoalan timbul. Mengapa?

Sebab ramai orang yang apabila lampu kuning , begitulah gelagatnya, 'speed' makin laju. Lalu kita yang 'skema' ini terasa semacam salah pula. Tetapi benarkah kita yang bersalah? Jawabnya tidak! Tunggu hingga polis trafik ada di hadapan, waktu itu barulah terserah siapa yang benar.



Begitulah analoginya yang dikaitkan dengan trend ber'couple' yang kini sudah menjadi budaya. Budaya itu semacam dianggap betul. Ramai yang terlibat. Masyarakat sekarang semacam sudah biasa dan lali dengannya. Apa tidaknya, kalau diperhatikan dengan mata kasar sahaja, budaya berpasangan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram ini sudah diterima sebagai suatu yang trendy dalam kalangan remaja. Sesetengah ibubapa pula suka dan rela membenarkan anak-anaknya ber'couple'. Itu sebagai tanda 'sporting'. Jika tidak, diri dianggap ketinggalan zaman pula.

Bila yang buruk diamalkan secara meluas dan berterusan, terasa pula yang baik itu semacam suatu kejanggalan. Akhirnya, yang baik nampak buruk, yang buruk nampak baik. Ini bukan silap mata tetapi ini silap hati. Begitulah bila ber'couple' sudah menjadi budaya-dosa dianggap perkara biasa. Al-hasil, pergaulan bebas yang sinonim dengan budaya couple ini sudah tidak dianggap bahaya lagi.........tidak seperti bahayanya dadah, arak malah rokok. Rokok? Tak Nak. Ber'couple'? Jawablah sendiri....

" Dan jika kamu mengikut sebahagian besar umat (majoriti) manusia di atas muka bumi ini nescaya kamu akan disesatkan dari jalan Alah" ( Al-An'aam 6:116)

No comments: