Friday, August 12, 2011

BEDAH BUKU: BENARKAH ISKANDAR BUKAN ZULQARNAIN


  • Pengarang : Afareez Abdul Razak Al-Hafiz
  • Penerbit : PTS Millennia Sdn. Bhd.
  • Harga : RM 17.50
  • Jumlah Muka Surat : 224 halaman



“A’lam ketahui olehmu, pada zaman dahulukala, dan pada masa yang lalu, kata yang empunya ceritera, bahawa Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rom bangsanya, makaduniah nama negerinya, Zulqarnain gelaranya; sekali persetua baginda berjalan hendak melihat matahari terbit, maka baginda sampai satu bi’at, negeri Hindi.”
-Sejarah Melayu

            Masyarakat Alam Melayu, secara umumnya lebih selesa menyamakan Alexandar atau Raja Iskandar sebagai Zulqarnain, lelaki misteri yang disebut dalam Surah al-Kahfi.

            Namun, sejauh manakah kesahihan fakta tersebut? Benarkah Alexander adalah Zulqarnain, lelaki yang  membina dinding bagi menghalang kemasukan kaum Yakjuj Makjuj?  Benarkah Alexander adalah lelaki soleh yang disebut di dalam Al-Quran?

            Ayuh, dapatkan buku ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut sirah-sirah nabi serta hujah-hujah yang pasti membuka minat mahasiswa untuk megkaji dengan lebih lanjut sirah para nabi. Diolah dengan bahasa yang mudah difahami, mahasiswa yang sering “melelapkan mata” apabila membuka buku sejarah, pasti teruja membaca buku ini. Apatah lagi dengan gambar dan ilustrasi yang dilampirkan bersama, yang pastinya akan meningkatkan pemahaman mahasiswa.

No comments: