Saturday, December 11, 2010

Aya Sophia

Isidore dari Miletus dan Anthemius dari Tralles merupakan dua orang arkitek yang ditugaskan untuk mereka sebuah gereja besar di bawah arahan Maharaja Byzantine Justinian. Gereja itu dibina sekitar 532 dan 537 AD dan kekal selama hampir 1000 tahun.
Gereja ini juga dikenali sebagai Sancta Sophia atau Saint Sophia menurut ajaran Kristian. Sophia juga nama lain untuk "kebijaksanaan".

Pada 1453, Constantinople ditawan oleh tentera Turki Uthmaniyyah, dan Sultan Muhammad al-Fatih mengarahkan gereja tersebut diubahsuai menjadi masjid.

Sultan Muhammad al-Fatih
Loceng, altar dan lain-lain berkenaan Kristian dibuang dan diganti dengan unsur-unsur Islam seperti mihrab, mimbar, dan empat menara di luar ditambah. Masjid ini dikenali sebagai Hagia Sophia atau Aya Sophia. Aya Sophia kekal sebagai masjid bermula 29 Mei 1453 sehingga 1935, apabila ia "disekularkan" kepada sebuah muzium oleh Republik Turki.



Selama hampir 500 tahun, Aya Sophia menjadi masjid utama di Istanbul dan model kepada masjid-masjid lain, seperti:


Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru di Istanbul)


Masjid Sehzade


Masjid Sulaimaniye


Masjid Rustem Pasha

Aya Sophia mempunyai satu kubah besar di tengah (diameter: 31.87 meter, tinggi 55.60 meter dari lantai). Dinding dalamnya ditutupi dengan batu marmar, mozek emas dan lain-lain.

Sumber:

No comments: